Translate

Τετάρτη 1 Μαρτίου 2017

The European Schools Newspaper (ESN)




Η Ευρωπαϊκή σχολική εφημερίδα (The European Schools Newspaper) ήταν μια διασκεδαστική εκπαιδευτική διαδικασία, για μαθητές 8-12 ετών που στόχευε στη δημιουργία μιας σχολικής εφημερίδας στα Αγγλικά από κοινού με άλλα ευρωπαϊκά σχολεία. Κάθε τεύχος είχε σαν θέμα κάτι οικείο στα παιδιά (να γράψουν για τον εαυτό τους, το σχολείο τους, την πόλη τους…), θέματα που αντλήθηκαν από το σχολικό βιβλίο. Οι μαθητές έκαναν εμπέδωση των όσων είχαν μάθει και αντιλήφθηκαν την αξία των Αγγλικών σαν διεθνή γλώσσα επικοινωνίας, διεύρυναν τους ορίζοντές τους, ένιωσαν μέλη μια μεγαλύτερης κοινότητας, βελτίωσαν την ικανότητά τους στη γραφή, την ανάγνωση και την αναζήτηση πληροφοριών, έμαθαν να συνεργάζονται, να είναι πιο αυτόνομοι και να έχουν αυτοπεποίθηση. Εργαλεία που χρησιμοποιήσαμε ήταν το βίντεο, δημοσιεύσεις στο Διαδίκτυο, η πλατφόρμα coursesites (το ηλεκτρονικό μας μάθημα) και επίσης το Twinspace. Η εφημερίδα μας δημοσιεύτηκε ηλεκτρονικά στον ιστότοπο joomag την πρώτη χρονιά και τη δεύτερη στα έγγραφα google docs. Επίσης τυπώθηκε σε αρκετές δεκάδες τεύχη και πουλήθηκε. Το έργο, στο οποίο πήρε μέρος η Ε’ τάξη του σχολείου μας, διήρκεσε δύο διδακτικά έτη (2014-16) και τιμήθηκε με Εθνική ετικέτα ποιότητας και Ευρωπαϊκή ετικέτας ποιότητας. 

Εθνική ετικέτα ποιότητας


Ευρωπαϊκή ετικέτα ποιότητας


Βραβείο ποιότητας μαθητή

Παιδαγωγική Καινοτομία και Δημιουργικότητα
Το έργο υλοποιήθηκε με τη μέθοδο σχεδίου εργασίας, την ομαδοσυνεργατική μέθοδο, με ψηφιακή διδασκαλία/διαδικτυακή επικοινωνία και με συνεργασία με άλλα ευρωπαϊκά και ελληνικά σχολεία. Οι μαθητές εργάστηκαν σε ομάδες μέσα στην τάξη και χρησιμοποίησαν το εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου. Επίσης χρειάστηκε να κάνουν και ανεξάρτητη έρευνα κάποιες φορές εκτός σχολείου. Το ηλεκτρονικό μάθημα στην πλατφόρμα coursesites που δημιουργήθηκε για τις ανάγκες των eTwinning έργων μας, παρακίνησε κάποιους από αυτούς να συμμετέχουν σε κάτι καινοτόμο με όρεξη. Η εκτύπωση της εφημερίδας σε χαρτί, τους παρακίνησε να θέλουν να συνεχίσουν.

Ενσωμάτωση στη διδακτέα ύλη
Τα θέματα των τευχών της εφημερίδας ήταν οικεία στους μαθητές καθώς τα αντλούσαμε από το σχολικό μας βιβλίο και τους αφορούσαν άμεσα. Στην ουσία είχαν την ευκαιρία να κάνουν εμπέδωση των όσων μάθαιναν στην τάξη. Επειδή το έργο υλοποιήθηκε στα πλαίσια του μαθήματος των Αγγλικών, οι νέες γνώσεις που τους πρόσφερε το βιβλίο τους και η διδασκαλία μέσα στην τάξη αποκτούσαν νέο νόημα κάθε φορά που τα παιδιά συνειδητοποιούσαν ότι μαθαίνουν Αγγλικά για να μπορούν να εκφράζονται και να επικοινωνούν στην ξένη γλώσσα με άλλα παιδιά που δε μιλούν ελληνικά. Έτσι αντιλήφθηκαν με τον καλύτερο τρόπο την αξία των Αγγλικών σαν διεθνή γλώσσα επικοινωνίας. Επίσης, οι μαθητές μέσα από το έργο ανέπτυξαν τις ικανότητες τους στις ΤΠΕ και η διδασκαλία των Αγγλικών έγινε διαθεματική.

Επικοινωνία και ανταλλαγή μεταξύ σχολείων συνεργατών
Η επικοινωνία με τους συνεργάτες του έργου πραγματοποιήθηκε μέσω του Twinspace, Skype και του διαδικτυακού χώρου Titanpad. Οι μαθητές επικοινώνησαν μεταξύ τους κυρίως μέσω της ίδιας της εφημερίδας, όπου είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν και να γνωρίσουν ο ένας τον άλλον και τον τόπο κατοικίας τους. Επίσης επικοινώνησαν εν μέρει μέσω προσωπικών μηνυμάτων στο Twinspace, αλλά δημιούργησαν και παρουσίασαν (στο Twinspace πάλι) βίντεο με συνεντεύξεις σχετικά με τον τρόπο που δούλεψαν το project. ΣτοTwinspace επίσης αναρτήθηκαν πολλές
φωτογραφίες/ζωγραφιές των παιδιών και είχαν την ευκαιρία να γράψουν τη γνώμη τους για το έργο στην ιστοσελίδα answergarden.

Σύμπραξη των σχολείων συνεργατών
Η επικοινωνία ήταν εξαιρετική. Οι προθεσμίες, σε γενικές γραμμές, τηρούνταν από εκείνους τους συναδέλφους που ήταν ενεργοί καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου. Όλοι οι εκπαιδευτικοί από κοινού συμφωνούσαμε στις ημερομηνίες και επιλέγαμε το θέμα κάθε τεύχους της εφημερίδας βάσει των όσων είχαμε διδάξει στην τάξη και πιστεύαμε ότι μπορούν να ανταποκριθούν οι μαθητές μας και οι μαθητές αναλάμβαναν να γράψουν τα άρθρα, τα οποία συνόδευαν από φωτογραφίες που έβρισκαν ή ζωγραφιές που έφτιαχναν οι ίδιοι. Ο κάθε εκπαιδευτικός, στη συνέχεια, επέλεγε το υλικό με τις εργασίες των μαθητών του που τον ενδιέφερε, το κατένεμε σε πέντε σελίδες  και στο τέλος τις αναρτούσε στο Twinspace. Μετά, εγώ προσωπικά αναλάμβανα να τις συγκεντρώσω και να τις αναρτήσω ψηφιακά στο joomag. Μερικοί συνεργάτες αποφασίσαμε να τυπώσουμε τα τεύχη της εφημερίδας μας. Οι μαθητές μου πούλησαν τα τεύχη, πράγμα που τους γέμισε ικανοποίηση κι έκανε το έργο τους ευρύτερα γνωστό.  Ένας άλλος τομέας που συνεργαστήκαμε οι εκπαιδευτικοί χρησιμοποιώντας μάλιστα το φόρουμ του Twinspace και στο οποίο ζητήθηκε και η συμμετοχή των μαθητών ήταν η επιλογή ονόματος για την εφημερίδα. Τέλος, το format της ηλεκτρονικής εφημερίδας ήταν ένας άλλος τομέας που συνεργαστήκαμε εμείς οι εκπαιδευτικοί.

Χρήση της τεχνολογίας
Η τεχνολογία ήταν το Α και το Ω του έργου μας. Για τις ανάγκες του έργου, κάποια από τα εργαλεία που χρησιμοποιήσαμε ήταν το βίντεο, δημοσιεύσεις στο Διαδίκτυο, και επίσης περιστασιακά και όσο το επέτρεπε το ωρολόγιο πρόγραμμα χρησιμοποιήθηκε ο χώρος Twinspace του eTwinning, όπου οι μαθητές μπορούσαν να σχολιάσουν τις συμμετοχές των άλλων σχολείων, γραπτώς μέσω μηνυμάτων ή και χώρων συζητήσεων (chatroom, forum). Το Twinspace χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον από τους συνεργαζόμενους εκπαιδευτικούς φυσικά, όπως επίσης και το titanpad, το skype, τα google docs και το answergarden. Η εφημερίδα μας δημοσιεύτηκε ηλεκτρονικά στον ιστότοπο joomag. Τη δεύτερη χρονιά, οι μαθητές του σχολείου μας εργάστηκαν ως επί το πλείστον στην αίθουσα πληροφορικής, όπου αναζήτησαν πληροφορίες, πειραματίστηκαν με διάφορα διαδικτυακά εργαλεία, συνεργάστηκαν σε ομάδες, βρήκαν λύσεις στα προβλήματα που ανέκυπταν στην πορεία και τελικά ανέρτησαν το υλικό τους στα έγγραφα google docs. Κάτι παρόμοιο έπραξαν και οι εταίροι μας, με αποτέλεσμα η εφημερίδα μας να γίνει πιο συνεργατική.  
Προσωπικά, χρησιμοποίησα τις ΤΠΕ πολύ πέραν όλων αυτών, δημιουργώντας ένα ηλεκτρονικό μάθημα  στην πλατφόρμα coursesites, αποκλειστικά και μόνο για τους μαθητές μου που συμμετείχαν στο έργο. Επίσης δημιούργησα τη δική μου ιστοσελίδα για τα φετινά έργα eTwinning, με σχετικές πληροφορίες για όσους ενδιαφέρονταν (γονείς/μαθητές/συναδέλφους εκπαιδευτικούς/κοινό), και με τα αποτελέσματα των έργων μας. Οι μαθητές χρησιμοποίησαν την αίθουσα υπολογιστών του σχολείου πολλές φορές.

Αποτελέσματα, αντίκτυπος και τεκμηρίωση
Οι αρχικοί στόχοι του έργου επιτεύχθηκαν. Οι μαθητές βελτίωσαν/εμπλούτισαν το λεξιλόγιό τους και τις γνώσεις τους στα Αγγλικά καθώς και τις γνώσεις τους στις ΤΠΕ. Εξασκήθηκαν στο να διαχειρίζονται πληροφορίες και να εργάζονται ατομικά και ομαδικά.
Ανέπτυξαν την κριτική τους σκέψη. Απόκτησαν κίνητρο να μάθουν και να χρησιμοποιήσουν την ξένη γλώσσα (τα Αγγλικά) ως μέσο επικοινωνίας και συνεργασίας με άλλους συνομηλίκους τους που μιλάνε διαφορετικές γλώσσες και ένιωσαν μέλη μιας μεγαλύτερης κοινότητας που επεκτείνεται έξω από το σχολείο και την πόλη τους. Σύγκριναν διαφορετικές κουλτούρες/τρόπους ζωής και μέρη. Εξασκήθηκαν στο να οργανώνουν τη δουλειά τους και να τηρούν προθεσμίες. Ο αντίκτυπος του έργου στους μαθητές ήταν θετικότατος και φαίνεται και από το σχετικό ερωτηματολόγιο που συμπλήρωσαν. Διασκέδασαν, έμαθαν, βελτιώθηκαν στις ΤΠΕ,  ένιωσαν περήφανοι με τη δουλειά τους. Στο τέλος της σχολικής χρονιάς κάναμε στο σχολείο μία παρουσίαση σε powerpoint για το έργο μας. Οι συνεργάτες εκπαιδευτικοί δίδαξαν ο ένας στον άλλον καινούριες τεχνικές. Το πιο επιτυχημένο αποτέλεσμα του έργου ήταν η ίδια η εφημερίδα που φτιάξαμε από κοινού με τους συνεργάτες μας και που αποδεικνύει ότι το καλό γίνεται καλύτερο μόνο μέσα από τη συνεργασία. Το σχολείο μας και η πόλη μας έγιναν ευρύτερα γνωστά. 



Σύνδεσμοι για τα αποτελέσματα του έργου
Το Twinspace του έργου: http://twinspace.etwinning.net/3245/home
Η ιστοσελίδα μου σχετικά με τα έργα μας eTwinning: http://users.sch.gr/athdia18/joomla2015






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου